Afgelopen week lazen we in het nieuws dat in Utrecht een proef wordt gedaan met de inzet van 500 deel auto's om de pieken op het stroomnet in te zetten. De Renaults van MyWheels hebben gezamenlijk een accucapaciteit van 5MW.
Met deze oplossing denkt men 10% van de benodigde flexibiliteit op het stroomnet te bieden. Dat is een heel mooi beging. Helaas lopen de verkopen van elektrische auto's de laatste tijd flink terug dus zal er meer moeten gebeuren dan dit soort goede initiatieven.
Op dit moment is het financieel alleen rendabel om een thuisbatterij te kopen als je gaat handelen op de onbalansmarkt. Uiteraard zijn er meer redenen om een thuisbatterij te kopen, zoals duurzaamheid, off the grid leven etc, maar in de praktijk blijken veel kopers toch vooral naar de prijs te kijken.
Die prijs daalt al jaren per kWh, maar er moet echt iets gebeuren voordat mensen de thuisbatterij massaal gaan omarmen. Zo blijkt het geven van een subsidie een goede manier om het gebruik te promoten. Helaas is er op dit moment in Nederland nog geen subsidie voor de thuisbatterij, maar we sluiten niet uit dat die er wel komt.
Nee hoor. Er zijn genoeg leveranciers die wel mooie deals hebben, waardoor je voor minder dan 4000 euro al een 10 kWh batterij thuis hebt en ook het aantal auto's dat bidrectioneel kan laden, groeit nog steeds.
Wat ook de moeite waard kan zijn, is bijvoorbeeld eens te kijken naar een 2e hands Nissan Leaf. Voor net 10.000 euro heb je een 40kWh uitvoering die je niet alleen van A naar B brengt, maar dus ook 40kWh aan batterij capaciteit levert. Zonder ingewikkelde installatie. Het enige wat je nodig hebt, is een geschikte laadpaal.